Zaterdag 13 oktober: Dag van de Palliatieve Zorg

By 8 oktober 2018juni 3rd, 2019Nieuws

Jaarlijks wordt op een zaterdag van oktober extra aandacht besteed aan de palliatieve zorg in Nederland. Dit jaar staan de vragen: ‘Wat is de waarde van palliatieve zorg?’ en ‘Hoe staat het met palliatieve zorg voor kwetsbare mensen, zoals mensen met een verstandelijke beperking, niet-westerse migranten, dak- en thuislozen?‘, centraal tijdens de diversen activiteiten die door het land worden georganiseerd.

Een beetje thuis
Sinds december 2017 is er voor de inwoners van Capelle of Krimpen aan den IJssel en Rotterdam een “bijna thuis-huis” gevestigd in de Roodborst-toren naast de Vijverhof. Hospice IJsselOever beschikt over vier kamers, waarin mensen met een korte levensverwachting hun intrek kunnen nemen. In onze huiselijke omgeving kunnen de bewoners en hun naasten in alle rust de laatste periode met elkaar beleven. Naast de ondersteuning door thuiszorg, een huisarts en een nachtverpleegkundige worden bewoners ook bijgestaan door kook- en zorgvrijwilligers.

Thuiszorg
Ook voor mensen die liever in hun eigen vertrouwde omgeving, meestal thuis, verzorgd willen worden en sterven biedt Hospice IJsselOever ondersteuning. Onze vrijwilligers werken vanuit hun eigen betrokkenheid met de professionele zorg samen. Zij geven tijd, aandacht en ondersteuning op momenten dat daar behoefte aan is.

Ondersteuning thuis

Vrijwilligers gezocht
Hospice IJsselOever kan niet bestaan zonder vrijwilligers. Daarom zijn ze regelmatig op zoek naar kook- en zorgvrijwilligers. Voor iedereen die meer wil weten over het vrijwilligerswerk binnen IJsselOever wordt er elke 1e woensdag van de maand een informatiemiddag gehouden. De eerstvolgende middag is op woensdag 7 november 2018 van 15.00 – 17.00 uur in het hospice. Ervaren vrijwilligers en een coördinator vertellen u tijdens deze informatiemiddag wat werken in het hospice inhoudt, ze kunnen het huis laten zien en alle vragen beantwoorden.

Bent u geïnteresseerd en wilt u onze inloopmiddag bijwonen? Aanmelden kan op de via onze website, e-mail of met één van onze coördinatoren (06) 20 98 51 51.

De Dag van de Palliatieve Zorg wordt dit jaar gehouden op zaterdag 13 oktober. Meer informatie over de diversen activiteiten op deze dag? Volg op Twitter de hashtag #IDPZ2018