Met een lach praten over de dood

By 1 augustus 2018juni 3rd, 2019Nieuws

Zo luidt de titel van een mooi artikel dat  Salwa van der Gaag over ons hospice schreef. Het artikel is op woensdag 1 augustus 2018 in de Rotterdam-Oost editie van het AD gepubliceerd. Het leverde al snel een aantal leuke reacties op. Salwa geeft in het artikel een goed beeld van hoe het er in IJsselOever aan toe gaat.

Sfeerverslag

Veel mensen zullen misschien denken dat er veel droefenis heerst binnen ons hospice. Maar dat is zeker niet het geval. Zoals Salwa schreef: ‘Het is geen tranendal en er wordt ook gelachen in het hospice.’ In het artikel geeft Salwa de lezer een sfeerverslag van IJsselOever. Ze sprak daarvoor met coördinator Birgitta van Vlaanderen en enkele vrijwilligers. ‘Er zijn emotionele momenten, want je bent betrokken en je weet dat de bewoners gaan sterven. Maar er wordt ook veel gelachen en er hangt een prettige sfeer,’ aldus vrijwilliger Yolanda van de Merwe.

Luisteren

‘We luisteren naar onze bewoners en handelen altijd uit respect voor de bewoner,’ vult coördinator Birgitta van Vlaanderen aan. Het hospice is er niet alleen voor oude mensen. ‘Je hebt hier mensen van 100, maar ook van 28 jaar. En altijd blijft het bijzonder om zo dichtbij te mogen komen.’

Vrijwilligers

Als vrijwilliger in IJsselOever werken, is dankbaar. Maar: we zijn dringend op zoek naar nieuwe collega’s want we willen graag ons team van kook- en zorgvrijwilligers uitbreiden. Een vrijwilliger werkt bij ons twee dagdelen per week, gedurende vier aaneengesloten uren. In die uren voeren zij de volgende werkzaamheden in het hospice uit:

• het geven van lichte zorg;
  • een praatje, iets lekkers klaarmaken of een spelletje doen;
  • het meehelpen met de verzorging door de wijkverpleegkundige of het waken naast de bewoner;
  • het doen van huishoudelijke werkzaamheden in het hospice

Zorg aan huis

Vrijwilligers kunnen ook worden ingezet voor de zorg aan huis. Dit houdt in:

• de mantelzorger(s) vervangen op enkele afgesproken momenten in de week;
  • lichte zorg, een praatje of wandelingetje, hulp met eten en drinken.

Voordat wij nieuwe vrijwilligers inzetten, volgen zij een cursus van enkele bijeenkomsten.

Liever helpen in de keuken?
De werkzaamheden van kookvrijwilliger in ons hospice zijn:

• het opnemen van de wensen van de bewoner;
  • het doen van de benodigde boodschappen;
  • het bereiden en presenteren van de maaltijd.

De werkzaamheden vinden plaats tussen 15.00 tot 19.00 uur.

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd en wil je onze inloopmiddag bijwonen? Aanmelden kan via e-mail of bel met één van onze coördinatoren op (06) 20 98 51 51. De eerstvolgende inloopmiddag is op woensdag 5 september van 15.00 – 17.00 uur.